En zo gebeurde het, dat J.C. van Kerkhof (opa) op 1 maart 1926 de stoute schoenen aantrok, om een ‘eigen zaak’ te beginnen in de Veldpoortstraat in Wijk bij Duurstede. Ook hij zag toen in, dat de auto het vervoermiddel van de toekomst zou gaan worden. Hij kreeg het gelijk aan zijn kant, toen in 1931 de tram uit het oude vertrouwde stadsbeeld verdween en plaats moest maken voor de eerste autobus. De eigen zaak bestond uit de verkoop en reparatie van elektrische en huishoudelijke artikelen, rijwielen, motoren en auto’s. Al die artikelen moesten toentertijd wel verkocht worden, om aan de eerste levensbehoeften te komen. Er reden destijds in ‘De Wijk’ slechts 4 auto’s en warempel.. na enige tijd werd de eerste auto verkocht. En zoals Wim Sonneveld eens de legendarische woorden uitsprak ‘en zo is het gekomen’, zo ook raakten de gebroeders Van Kerkhof in de greep van de techniek. Een liefde voor het autovak die ze waarschijnlijk niet meer kwijt zullen raken. Eén der zoons, t.w. C.G. van Kerkhof, is Dorestad trouw gebleven en drijft daar nog steeds een florerend autobedrijf. Zoon J.J.M. van Kerkhof (mijn vader) moest zonodig zijn vleugels uitslaan over de provinciegrenzen, om zichzelf ‘waar te maken’. Waar kon dat beter dan in een jong gebied in de Noordoostpolder, welke in 1942 was droog gevallen. De start lag in 1962 te Marknesse. Vanaf het begin werd het Renault-dealerschap gevoerd voor de Noordoostpolder. In dat jaar was nog niet te voorzien, dat de volgende stap Oostelijk Flevoland zou gaan worden.
In 1970, 13 jaar nadat de eerste pioniers de vette klei van hun laarzen ontdeden, werd het tweede bedrijf geopend in Lelystad. Het lag voor de hand, dat ook voor deze vestiging het Renault-dealerschap gevoerd zou worden. En dan… in 1974 wederom een uitbreiding. Een tweede vestiging in de Noordoostpolder, in Emmeloord, nabij het viaduct Marknesserweg. En dan belanden we in 1976… 50 jaar na de oprichting van Garage Van Kerkhof. Op 30 november 1976 betrokken de eerste 100 inwoners hun huis in Almere-Haven. De eerste levensbehoeften moesten aanwezig zijn, alvorens deze mensen hun huizen mochten betrekken. Tot deze eerste levensbehoeften behoorden: een supermarkt, een arts en een benzinestation. In dat gat is mijn vader gesprongen. Een bouwkeet met een pomp ernaast voldeden op dat moment aan deze behoefte. Mijn vader is daarna begonnen met de bouw van Garage en Shell-station Dorestad. De naam Dorestad was snel gevonden: Dorestad is namelijk de voormalige naam van Wijk bij Duurstede. Op 1 september 1977 is dit feestelijk geopend. De eerste garage van Almere was een feit. In 1991 ging de toenmalige werkplaatschef voor zichzelf beginnen in Emmeloord, waarna ik het stokje als werkplaatschef overgenomen heb. In 1993 ben ik vervolgens als eigenaar van Garage Dorestad verder gegaan.